Świątynia Izis na Shenhur

Luksor Wschodnim brzegiem rzeki

Świątynia Izis na Shenhur Ważną miejscowością na wschodnim brzegu Nilu, oddaloną  20 km na północ od Luksor jest Shenhur. Jest mało odwiedzanym miejscem  na południe od miasta QUS. Arabska Nazwa wsi pochodzi od hieroglifów znalezionych w rzymskiej świątyni Izydy na Shenhur, P3-s-n-HR, które tłumaczy się jako "Jezioro Horusa", są to tajemnicze nazwy, ponieważ nie ma dowodów na jeziora lub wody, które kiedykolwiek znajdowały się tutaj. Bardzo niewielu wczesne podróżujących w te rejony odwiedzało Shenhur. Pierwsze wzmianki o świątyni znajdziemy u Johna Gardnera Wilkinsona w jego"Topografii Teb", opublikowanej w 1835 roku.

Francuski artysta Nestor L'Hôte odwiedził Shenhur w 1839 roku, co bardziej bezcenne rysunki niektórych zwolnień i napisów, już zniknęły, szczególnie wschodnie ściany zewnętrzne świątyni urządzone przez Augusta. Niemiecki ekspedysta Karl Lepsius odwiedził i udokumentował część świątyni w 1845 roku, ale nigdy nie wiązał ze świątynią poważnych spraw, aż belgijsko-francuska misja archeologiczna rozpoczęła dekadę wykopalisk w 1992 roku pod kierunkiem ś.p. Jana Quaegebeur, Claude Traunecker a w późniejszych latach, Harco Willems.
Świątynia poniosła ogromne szkody w ciągu wieków przez okradanie i niszczenie. Ściany zbudowano z konstrukcji różnej jakości wapienia i najlepsze było to zrobione, pozostawiające biedniejszej jakości kamien z kilkoma źle zachowanymi zwolnieniami w północnej części. Najwcześniejsza (północna) część została zbudowana przez cesarza Augusta jest głównym Sanctuarium, przedsionkiem i ościeżem drzwi, które zostały urządzone przez Augusta.

Karnak Świątynia dla Mut

Luksor Wschodnim brzegiem rzeki

Karnak Świątynia dla Mut Południowa brama Karnaku jest strefą zniszczoneh alei sfinksów, prowadzi turystę przez wieś Karnak aż do świątyni Mut, małżonki Amona, która jest od pewnego czasu w trakcie renowacji. Świątynia Mut została zbudowana przez Amenhotepa III. Przed wejściem do świątyni znajduje się posterunek, na zachodniej stronie alei sfinksów znajduje się zrujnowana świątynia Amona-kamutef, falliczny bóg, którego nazwa oznacza "Bull Jego Matki", a po stronie wschodniej znajdowało się sanktuarium zbudowane przez Tuthmose III i Hatszepsut.
Obręb świątyni Dziś jest prawie pustynny oraz można zauważyć popękane płyty chodnikowe, ale istnieje wiele interesujących pięknych rzeźb z lwio-głowym Sekhmet boginią.

W pobliżu północnej ściany posterunku znajdowała się mała świątynia Khonsu, syna Amona i Mut. Pozostaje tam scena urodzenia i fragment niezwykłej sceny obrzezanie, którą można zobaczyć na północnej ścianie.
Na południe od świątyni znajdują się szczątki w kształcie półksiężyca jeziora świętego, teraz zarośnięte, a na zachodzie mała świątynia Ramzesa III, która wciąż ma dwa zrujnowane kolosalne posągi króla z jego królową na wejściu.
Od świątyni Mut, jeśli użytkownik przechodzi na zachód w kierunku Luksoru, średnia aleja sfinksów została odrestaurowana i jest jeszcze w wykopie. 

Muzeum Luksorskie

Luksor Wschodnim brzegiem rzeki

Muzeum Luksorskie Dla tych, którzy lubią muzea, i chcą znaleźć duże kolekcje, takie jak Muzeum Egipskie w Kairze, które jest zarówno oszałamiające i męczące to Luksor jest  miejscem, które warto zobaczyć. Muzeum zostało otwarte w 1975 roku i zawiera skromną kolekcję dzieł sztuki najwyższej jakości pochodzących z okresu Predynastycznego aż do ery Islamu. Nowoczesny budynek jest bardzo przestronny, z dużą ilością miejsca gdzie można swobodnie się  poruszać i podziwiać pięknie wyświetlane obiekty i rzeźby w spokojnej okolicy o niskim oświetleniu. Idealne miejsce do spędzenia gorącego ranka w Luksorze.
Ogromna głowa Amenhotepa III, z jego świątyni grobowej w Tebach, dynastia XVIII.   Szef bogini krowy, z grobu Tutanchamon, Teby, dynastia XVIII.
Amenhotep III z Sobka, z Dahamsha, Dynastia XVIII.
Posąg Echnatona, z Karnaku, Dynastia XVIII.
Amenhotep, syn Hapu, z Teb, Dynastia XVIII.
Posąg Ramzesa III, z Karnaku, Dynastia XX.
Statua Iunyt bogini, od świątyni w Luksorze, Dynastia XVIII.
Posąg Amenhotepa III, od świątyni w Luksorze, Dynastia XVIII.
Horemheba, od świątyni w Luksorze, Dynastia XIX.
Muzeum jest zbudowane na dwóch poziomach z rampą prowadzącą z parteru na piętro, zawiera eksponaty z całego obszaru tebańskiego. Wiele rzeźb wolnostojących przedstawia królów, królowe i wysokiego stanu urzędników, którzy opuścili swoje obrazy w świątyniach Teb.

Tutanchamon oczywiście jest dobrze reprezentowany przez niektóre obiekty z jego grobowca w Dolinie Królów, które nie są obecnie na wystawie w Muzeum w Kairze. Wśród nich znajduje się słynna majestatyczna głowa bogini krowy, żywicy i złoconego drewna, która jest jednym z pierwszych elementów, które zwiedzający będzie mógł zobaczyć przy wejściu do muzeum. Są to eksponaty steli grobowej, pokazujące tabele, papirusy, meble grobowei wiele małych statuetek. W przypadku szkła w centrum na piętrze są mniejsze obiekty, takie jak biżuteria, narzędzia pogrzebowe i rytualne przedmioty oraz artefakty z codziennego życia.
 

Świątynie Karnaku

Luksor Wschodnim brzegiem rzeki

Swiatynie Karnaku

Teby były stolicą nowego królestwa Egiptu, wzrosły na znaczeniu  kiedy znajdowało się tu sanktuarium boga Montu. Świątynie Luksor i Karnak razem były znane jako Teby, Teby były późniejszą Grecką nazwą miasta. Historia świątyni Karnak i jej bogów jest opowiedziana w trzech różnych językach, a każdy wieczór przenosi nas w świat spektakularnych pokazów światła i dźwięku.
Karnak to największy kompleks świątynny na świecie, o powierzchni 100 ha i nie ma nigdzie bardziej imponującego miejsca dla turysty, który jedzie do Egiptu po raz pierwszy. Wiele z nich zostało przywróconych w ciągu ostatniego stulecia, a nasza wiedza na temat Karnaku w różnych okresach historii Egiptu nadal rośnie z  każdym rokiem.

W czasach starożytnych, Karnak był znany jako Ipet-isut, tłumacząc: "najlepsze z wybranych miejsc".
Świątynie budowane są wzdłuż dwóch osi (wschód-zachód i północ-południe) z oryginalnych sanktuariów.

Po stronie zachodniej znajduje się wejście do świątyni używane przez turystów, które kiedyś było nabrzeżem zbudowanym przez Ramzesa II, aby dać dostęp przez kanał do Nilu. Gdzie łodzie przewożące posągi bogów dochodziły i odchodziły od świątyni na festiwalach, takich jak Opet i skąd pomnik kultu Amona pozostawia na co tygodniowym zwiedzaniu zachodnich świątyń bankowych, takich jak Deir el-Bahari i Medinet Habu. 
Po prawej stronie, naprzeciwko pierwszego pylonu, znajduje się mały przybytek zbudowany przez Hakor w Dynastii XXIX, który był używany jako miejsce odpoczynku w czasie procesji bogów do i od rzeki.
Aleja sfinksów ram-headed prowadzi zwiedzającego do masywnego przodu pierwszego pylonu, każdy trzyma posąg króla Ramzesa II, w swoich łapach (później przywłaszczone przez Pinedżema XXI dynastii). Sfinksy były to fantastyczne zwierzęta z ciałem lwa i głową barana, symbolizowały boga Amona.
Karnak może być mylącym miejscem, jego budynki obejmują długi okres w historii Egiptu. Większość turystów na wycieczkach z przewodnikiem mają bardzo mało czasu, aby zobaczyć wszystkie świątynie i wiele razy należałoby odwiedzić to miejsce, aby poznać całą ideę Świątyni jako całości.

Świątynie Luksorski

Luksor Wschodnim brzegiem rzeki

Luksor Świątynia W centrum Luksoru znajduje się  świątynia niegdyś znana jako "Ipet-resyt" lub "południowa Opet", która służyła jako punkt odniesienia dla festiwalu Opet. Po roku boski wizerunek Amona i  jego małżonki Mut i ich syna Khonsu podróżował w swoich świętych Barkach z Karnaku świątyń do świątyni w Luksorze z okazji festiwalu, który odbył się podczas powodzi.

Podstawową funkcją Opet była religijność, ale festiwal był również istotny w utrzymaniu króla i jego boskiej roli.
Najwcześniejsze szczątki znaleziono w Luksorskiej Świątyni podczas XIII dynastii, a możliwe jest, że nie było sanktuarium lub świątyni na tej stronie w okresie Średniego Państwa, ale stało się bardziej widoczne w XVIII dynastii. Wydaje się, że Hatszepsut pierwszy rozpoczął drogę procesyjny lądową, która związała Karnak i Luksor w świątynie.

To był Amenhotep III, który skonstruował kolumnadę i kort w samym sercu świątyni, która została dodana do innych faraonów. Ponownie wykorzystano bloki Hatszepsut, Tuthmose III i Amenhotepa II z wcześniej zniszczonych struktur wyszukiwania.
Nietypowo, świątynia nie wychodzi na rzekę, ale na jej głównej osi stoi Karnak z pozostałościami alei sfinksów, wskazując na sposób processji. Ta pozostała 200 metrowa aleja sfinksów o głowach człowieka została wzniesiona przez Nektanebo I, a miała zastąpić oryginalne sfinksy Amenhotepa III, gdy Nektanebo zbudował mur otaczający wokół okręgu. Rzymskie sanktuarium z posągiem bez głowy Izydy można zobaczyć w północno-zachodnim rogu dziedzińcu.
Nowoczesne wejście do świątyni znajduje się na zachodzie i po zejściu turysta napotyka ogromny pierwszy pylon, 21m wysokości. Sześć posągów Ramzesa stanęło przed pylonem, ale tylko trzy stanowią do dziś oryginalną parę wysokich obelisków.

Obelisk północny zachód teraz stoi na Place de la Concorde w Paryżu. Pylon jest urządzony na jego zewnętrznej powierzchni ze scenami walk Ramzesa II i słynnego „poematu walki”. Najlepiej jest to widoczne w porannym słońcu. Wewnętrzna powierzchnia ma tekst poświęcenia i zapisy bitwy pod Kadesz, a także sceny festiwalowe. Na południowej ścianie wschodniej wieży na pierwszym dziedzińcu znajduje się rzeźba przedstawiająca zewnątrz świątyni, kiedy została zbudowany, z flagami na masztach.
Wchodząc pośród kolumnad Amenhotepa III można zauważyć nieznaczne zmiany w osi wcześniejszej części świątyni. Te kolumnady i 14 kolumn pozostały niedokończone w chwili śmierci Amenhotepa a jego dekoracje zostały zakończone za panowania Tutanchamona (ostatecznie zakończyły się za panowania Seti I).

Tutaj możesz zobaczyć znakomicie wykonane płaskorzeźby na Opet procesji do i od Karnak na ścianach zachodniej i wschodniej, ale nazwa Tutankamun została zmieniona we wszystkich tekstach na te od Horemheba. Są one najlepiej widoczne w nocy, kiedy to świątynia jest oświetlona, oświetlenie u podstawy ściany rzuca dekorację do gwałtownego zwolnienia.
W czasie rzymskiej okupacji Egiptu, Luksor był otoczony rozległym obozem wojskowym, które mogło pomieścić aż 1500 ludzi. W tym czasie świątynia  przestała mieć funkcję religijną i jest prawdopodobne, że wiele bloków od zewnętrznej strony budynków świątynnych były wykorzystywane w celu uzupełnienia rzymskich koszar. Pozostałości kamiennych filarów i alei są nadal widoczne dookoła obudowy świątyni.
Chrześcijańska bazylika została zbudowana na północno-wschodnim narożniku świątyni, a na jej miejsce został postawiony meczet poświęcony muzułmańskiemu świętemu Abu'lowi Hagag. Teraz  jest to pomnik, który jest dominantą wschodniej strony sądu Ramzesa.

Luksor - Otwarty Muzeum

Region Luksoru po raz pierwszy zamieszkiwany był przez człowieka w czasach prehistorycznych, a wiele narzędzi krzemiennych zostało znalezionych w skałach otaczających nowoczesne miasto.

Predynastyczne osady powstawały na obrzeżach pustyni zachodniej na całym obszarze Kurna na Zachodnim Brzegu. We wczesnym okresie Dynastycznym i Królestwa Starego, Teby stały się integralną częścią Egiptu. Teby to grecka nazwa miasta, w czasach klasycznych nazywały się Diospolis Magna.
Teby stały się władcami kraju, sprawowali kontrolę nad polityką, religią i administracją oraz zjednoczeniem Egiptu.  Siedziba władcy pozostała w Tebach w czasie panowania XVIII, XIX i XX pod Tuthmoside i Rameside królów, a miejscowy bóg Amon został naczelnym bóstwem całej ziemi.

Teby znajdowały się na wysokości chwały w czasach Nowego Państwa, a wiele wspaniałych świątyń zostało zbudowanych ku czci Amona Mut, jego małżonki i ich syna Khonsu. Był to wiek przepychu, kiedy Egipt był politycznie bardzo stabilny. Oprócz budowy świątyń, Nowi faraonowie Królestwa i urzędnicy decydowali się być chowani na wzgórzu Teb u Zachodniego Brzegu. Dolina Królów jest chyba najbardziej znanym miejscem w Górnym Egipcie z ogromnych i wspaniałych grobowców faraonów wykopanych głęboko w skale na skraju pustyni zachodniej.
Rozkwit tych masywnych robót budowlanych, które  tak wiele mówią o faraonach i ich historii oraz kulcie boga Amona, przyniosły bardzo wysokie standardy sztuki i rzemiosła. Wspólnota robotników ekspertów, rzeźbiarzy, artystów, architektów i uczonych w Piśmie, mieszkali we wsi na Zachodnim Brzegu Deir el-Medina i posiadali umiejętności wcześniej niespotykane. Na wschodnim brzegu, główna zabytek świątynia Karnak , został zbudowany w ciągu panowania wielu królów. Nowo koronowani faraonowie często demontowali pomniki budowane przez ich przodków, a konstruowali własne z poprzednio używanych bloków.

To często sprawia, że identyfikacja budynków może być myląca, ale składając w całość niezliczone inskrypcje egiptologów jest w stanie dostarczyć wielu informacji na temat historii i administracji egipskiej, a zwłaszcza Teb, od Starego Państwa do rzymskiego podboju.
Chwała Teb trwała  do chwili w której  miasto zostało zwolnione przez najeźdźców asyryjskich w Nubijkiej  XXV dynastii,  po tym czasie nigdy nie był tak samo. Następnie rządzili Tebami Saites, Persowie, Grecy  i Rzymianie, każdy pozostawił swój ślad na historii budowli. Możemy zobaczyć pozostałości starożytnego miasta,  jego zabytki na obu brzegach - wschodzie i na zachodzie od Nilu oraz wspaniałą kolekcję dzieł sztuki w Luksorskim Muzeum.

Archeolodzy odkrywali wiele cudów w tej starożytnej ziemi, a bogaci europejscy i amerykańscy goście przybywali do Luksoru jako pierwsi turyści.
Dzisiaj nowoczesne miasto Luksor posiada bogatą fasadę turystyki i to, skąd znaczna część dochodów pochodzi z Egiptu. Ale oprócz odrestaurowanych zabytków, rzędów statków wycieczkowych i autokarów jadących wzdłuż promenady i tętniących życiem bazarów turystycznych, znajdują się Teby z czasów starożytnych. Sposób życia niewiele się zmienił w niechlujnych uliczkach Luksoru i w uliczkach wiosek na Zachodnim Brzegu.

Ludzie Theban są przyjaźni i gościnni, ich zwyczaje  pozostały takie same przez setki lat i  łatwo można zapomnieć, że większość z nich w jakiś sposób polega na turystyce, która jest źródłem ich utrzymania. Duch starożytnych Teb jest wciąż bardzo żywy w Luksorze. Jest to duch, który sprawia, że ​​turyści chcą wracać  i wracać do tego magicznego miejsca!
 
 

Świątynia Seti I

Luksor Zachodniego Brzegu  Świątynie


Świątynia Seti I  

Świątynia Seti I to najbardziej wysunięta na północ od Teb świątynia i położona tuż obok drogi do Doliny Królów, w kierunku wsi el-Tarif. Obecnie wejście przez bramę znajduje się w ścianie północnej. Świątynia została zapoczątkowana przez Seti I, która nazwała ją "Wielką Seti na Zachodzie Teb" i zadedykowała ją bogu Amonowi-Re i kultowi boskiego Ramzesa I.

Po śmierci Setiego, budowa i dekoracja została ukończona przez jego syna Ramzesa II . Podobnie jak wiele zachodnich świątyń widziało wiele ponownego wykorzystania po Nowym Królestwie, najpierw w okresie rzymskim, kiedy wydaje się być obszarem, gdzie rzemieślnicy pracowali, a później w epoce, koptyjskiej części świątyni były konwertowane do kościoła i mieszkania. Od 1972 German Archaeological Institute podjęły śledztwo  i przywróciło pracę.
Dwa wielkie pylony zostały zbudowane z cegły mułowej i pomiędzy nimi widać rząd sfinksów umieszczanych na trasie wiodącej przez podwórka. Niewiele pozostało z pierwszego pylonu dzisiaj, ale dwa sfinksy są nadal widoczne przez główną bramę.

Drugi pylon jest niemal całkowicie zniszczony, prawdopodobnie ze względu na budowę cegły mułowej i naturalnego zalania podczas powodzi. Królewski pałac znajdował się na południe od sądu pierwszego i był pierwszym przykładem pałacu rytualnego dołączonego do świątyni.